En helt ny trend sköljer över oss. Den integrerade bar-appen. Varje bar med en gnutta stolthet har numera en egen app som låter kunden interagera med anställda och andra gäster. På så sätt skapas en helt ny upplevelse.

Den senaste trenden är inte en trend direkt kopplad till kulinariska alternativ eller nya, hippa drycker. Istället handlar den om att interagera mer med människor runt omkring dig. För att kunna göra det har flera barer utvecklat sina egna appar.

Ett interaktivt barbesök i en verklig bar

För bara ett par år sedan innebar ett barbesök ofta en spelad social stämning. Visserligen satt människor nära varandra men utan att verkligen interagera med varandra. Det har flera barägare tagit fasta på och tillsammans med utvecklare som tillexempel Aplexa utvecklat appar som ska ändra på det och skapa en trevligare upplevelse för besökaren, även om denne kommit ensam till baren.

Med de nya apparna kan besökarna aktivt delta i olika quizz. De kan chatta med varandra och de kan även beställa en ny drink om glaset har blivit tomt.

Tanken med användandet av appar specifikt skapade för en bar är att man dels skapar ett mervärde för kunden i och med den enklare interaktionen med andra människor, men också att man skapar en förbindelse mellan kunden och baren även på tider då kunden inte besöker baren. Till exempel kan baren skicka ut information om specialpriser på mat, eller menyer på dagens lunch till kunden direkt.

Det är inte bara kunden som får en ny upplevelse genom apparna. Barägarna får genom användandet en helt ny möjlighet att verkligen kartlägga vad deras gäster tycker om. De får direkt feedback på event och menyer och de blir därmed mer lättrörliga i fråga om att möta kundens önskemål.

För kunden blir integrerandet av appen en stämningshöjare under besöket i baren, för barens ägare blir appen ett hjälpmedel i att skapa precis det som dennes målgrupp vill ha. Bar-apparna är här för att stanna.